2013


Date: 2013-01-02 / Time: 16:54:00
Kategori: / 1 Kommentarer

God fortsättning på er!
 
Idag började jag min jobb vecka med en klippning och färgning på min fina vän Cajsa som ville göra en hår makeover. Det är alltid lika kul när vi ses!
 
Idag började jag också mitt nya hälsosammare liv. Jag ska verkligen skärpa mig nu och träna regelbundet, äta sunt och minska ner på alkoholen. Självklart får jag dricka, men inte den mängden alkohol jag druckit förut. Och skräpmat kommer jag unna mig, ibland. Inte veckovis. Nu vill jag må bra, från insidan. Jag är super taggad och kommer verkligen att hålla det här. (Vilket jag säger jämt, men på riktigt, nu ska jag göra det!)
 
Idag köper Nina kort på Korpen dessutom, så att vi kan köra tillsammans. Det är alltid roligare! Det blir 4 stycken styrkepass i veckan, som tillsammans kör igenom hela kroppen. Sen kommer vi köra kondition både efteråt och även dom dagarna som vi inte kommer köra styrka. Nu ska vi bli starka ;)
 
Önska oss lycka till!
 
 

        Här får du 10 effektiva tips som sätter fart på din fettförbränning.     

 

1. Rör dig lite mer Det tveklöst mest effektiva sättet att påverka ämnesomsättningen är att motionera, men det är inte bara stentuffa träningspass som gäller. Undvik att sitta stilla för långa stunder åt gången, då intar din ämnesomsättning viloläge. Genom att ta trappan i stället för hissen, gå ut med hunden, använda ditt höj- och sänkbara bord och så vidare ger du din fettförbränning ett jättelyft.

 

2. Träna upp dina muskler Ju större muskelmassan är desto mer energi behöver kroppen - även när den inte är i rörelse. Muskelceller kräver energi även om de inte är aktiva och därför ökar en stor muskelmassa din dagliga ämnesomsättning mycket. Om du orkar är det därför en strålande idé att komplettera fettförbränningsträningen med ett styrketräningspass.

 

3. Lek fartlekar Träna efter fartleksprincipen. Finessen är att du då utnyttjar terrängen till att öka och minska  pulsen genom att löpa i hårt tempo uppför backe och i lugnt när det går rakt fram eller neråt. Det är ganska tufft, men i gengäld förbränner du verkligen kalorier.

 

4. Ät inte omedelbart efter träningen Om du är ute efter en ännu större viktminskningseffekt ska du undvika att äta direkt efter ett träningspass. Kroppens sockerdepåer reduceras kraftigt när du motionerar och för att spara den sista sockerresten ökar kroppen automatiskt fettförbränningen - även timmarna efter träning. Att vänta med att äta innebär att kroppen behöver längre tid för att bygga upp sina depåer igen. I stället för 12-24 timmar kan det ta upp till två dygn att bli klar till nästa pass. Behöver du vara fysiskt på topp dagen efter bör du alltså inte följa detta råd.

 

5. Dela upp träningen Om du har tid och möjlighet så försök att träna i mindre etapper. Din kropp forsätter att förbränna fett på högsta varv tiden efter träningen. Så ju mer "efter träningstid" du har på en dag, desto bättre.

 

6. Öka intensiteten Få i gång hela kroppen, till exempel genom att investera i ett par rullskidor, så att du får möjlighet att arbeta med armarna samtidigt. Längdskidåkningen kan även köras på inlines.

 

7. Kom ihåg de små måltiderna Många motionslöpare försöker gå ner i vikt genom att plåga sig, men för få kalorier i kosten kan förstöra din träning. Du ska i stället äta många små måltider som alla ska innehålla lite protein och mycket kolhydrater. Tumregeln för en motionär är att få i sig åtta gram kolhydrater och ett och ett halvt gram protein om dagen per kilo kroppsvikt.

 

8. Tävla En tävling i all vänskaplighet sätter med all säkerhet fart på förbränningen. Om du har möjlighet att träna med en eller flera vänner kan du på ett enkelt sätt få ut mer av träningen genom att ni pressar varandra under tiden som ni springer. Ni kan eventuellt turas om att bestämma runda - och intensitetsgrad - och lägga in småspurter.

 

9. Se upp med hård träning Ju längre och oftare du tränar, desto mer fett förbränner du. Men se upp, om du tränar för hårt får din kropp inte möjlighet att återhämta sig. Resultatet blir att din form faktiskt blir sämre och dina muskler mindre. Träna därför aldrig två dagar i sträck.

 

10. Se träningen som en investering Utöver att du naturligtvis ska välja den motion som du tycker är roligast och som passar bäst in i din vardag, ska du försöka se på motionen som en av de bästa investeringar du kan göra i livet. Ett skäl är att fettet snabbt kommer att börja rinna av dig och en annan fördel är att du får mer energi över för ditt övriga liv.

 

Källa: iform.se



Kommentarer
Postat av: Anna

Lycka till! Det ska bli kul att följa din träning! :)

2013-01-02 @ 17:39:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag heter Denice Sköld och är en 23 årig tjej som är född och uppvuxen i Gävle. Jag bor tillsammans med min pojkvän Mattias som jag delat mitt liv med i över 7 år. Jag jobbar som frisör på Karlavägen 21 och älskar varje sekund av det. På fritiden så älskar jag att resa, shoppa, träna, fota, festa och umgås med vänner och familj vilket är det jag bloggar om. Enjoy!

KONTAKT: [email protected]