Klockrent


Date: 2010-12-17 / Time: 10:09:19
Kategori: Anything/Everything / 0 Kommentarer

 

Gävlebocken skulle till Stureplan.

Varje helgnatt får Mats och hans kollegor mota bort människor som så väldigt gärna vill komma nära bocken. För nära. Händelserapporterna vittnar bland annat om två män som ville kidnappa bocken till Stureplan och en mycket mystisk tysktalande man.

I den röda lilla vaktkuren finns en liten värmefläkt, två stolar, ett bord och en adventsljusstake. Mer får inte plats. Det här är Mats arbetsplats. Eller rättare sagt platsen utanför den lilla vaktkuren. Där sträcker Gävles stolthet, Bocken, ut sig i all sin prakt. Mats arbetsuppgift är att skydda bocken, och han och hans kollegor har haft en hel del att göra under sin tid som dess beskyddare.

– Det är värst under helgnätterna, mellan midnatt och fyra på natten. Då är folk på väg mellan krogarna eller på väg hem, berättar Mats.

Det är säkerhetsföretaget Tarantsec som fått uppdraget att vakta bocken. Mats säger att det är ett hedersuppdrag.

– Skulle bocken brinna under mitt pass skulle jag aldrig våga visa mig i stan igen, säger han och skrattar.

Skulle kidnappa bocken

Efter varje skift skriver vakterna i händelsepärmen hur natten har varit. Pärmen vittnar om en hel del incidenter och heta ordväxlingar mellan vakterna och människor som så gärna vill komma riktigt nära bocken. Men bocken omgärdas av ett staket, och där innanför är det inte okej att vistas, om man inte är anställd för att vakta bocken.

Mats berättar om hur två män erbjöd honom 50 000 kronor, om han kunde tänka sig att lämna sitt pass under några minuter någon gång innan jul. Männens plan var att kidnappa bocken med en helikopter och föra den till Stureplan.

Mats berättar också om den väldigt mystiske tysktalande man som var ”perverst intresserad av bocken”.

– Han visste exakt hur många sekunder det glappade mellan webbkamerabilderna, och han sa att han visste precis vilken olja som skulle få bocken att explodera.

Bjöds på varm choklad

Men Mats berättar också om hur snälla människor kommit med kaffe och varm choklad till honom under de långa, kalla passen.

– En gammal, säkert 80-årig tant bjöd på varm choklad och macka. ”Åh vad snällt”, sa jag. Samtidigt var det en snubbe som hoppade in över staketet på andra sidan. Jag fick bort honom, men tanken kom: ”kanske var det sömnmedel i chokladen?”

Mats skrattar. Han berättar också att det gäller att inte äta eller dricka för mycket innan och under passen. Det finns nämligen ingen möjlighet till toalettbesök under arbetspassen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag heter Denice Sköld och är en 23 årig tjej som är född och uppvuxen i Gävle. Jag bor tillsammans med min pojkvän Mattias som jag delat mitt liv med i över 7 år. Jag jobbar som frisör på Karlavägen 21 och älskar varje sekund av det. På fritiden så älskar jag att resa, shoppa, träna, fota, festa och umgås med vänner och familj vilket är det jag bloggar om. Enjoy!

KONTAKT: [email protected]